آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، درآمد حاصل از توسعه اپلیکیشن‌ها در اپ استور و تبلیغات درون اپلیکیشن به ۶۹۳ بیلیون دلار رسیده است. تخمین زده می‌شود که این عدد در سال ۲۰۲۲ از این هم فراتر رود.

امروزه استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه بسیار رواج یافته است و روز به روز به تعداد کاربران تلفن همراه افزوده می‌شود. تلفن‌های همراه دسترسی مردم به همه خدمات را آسان تر کرده اند. آنها زندگی افراد را بسیار آسان‌تر کرده‌اند. می‌توان گفت تلفن‌های همراه تقریباً در همه جنبه‌های زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال از بانکداری گرفته تا خرید کالاها، هیچ کس نمی‌تواند بدون تلفن همراه زندگی کند. تلفن‌ها برای نسل امروز نعمت بزرگی هستند. با توجه به اهمیت زیاد این موضوع، توسعه اپلیکیشن‌ها باید بسیار جدی گرفته شود.

اپلیکیشن‌ها راهی عالی برای فروش محصولات و ارائه خدمات هستند. این برنامه‌ها یکی از مهمترین ابزارها برای افزایش ترافیک سایت محسوب می‌شوند. با توجه به اهمیت این موضوع، طراحی اپلیکیشن تلفن همراه یکی از موارد ضروری در عصر امروزی به حساب می‌آید.

  1. استراتژی

اولین مرحله از فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل، تعیین استراتژی است. یک استراتژی خوب برای تبدیل ایده شما به یک اپلیکیشن موفق ضروری است. ممکن است بخش بزرگی از این مورد را در استراتژی کلی سازمانی خود لحاظ کنید. از آنجایی که اهداف یک اپلیکیشن با اپلیکیشن دیگر متفاوت است، تعیین استراتژی برای هر اپلیکیشن از مهمترین عوامل برای موفقیت در طراحی اپلیکیشن است.

برای تعیین استراتژی اپلیکیشن خود بایستی:

  • کاربران اپلیکیشن خود را شناسایی کنید
  • درباره رقیبان خود تحقیق کنید
  • اهداف اپلیکیشن خود را تعیین کنید
  • یک پلتفرم خوب برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید

 

  1. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی

در این مرحله، ایده شما به یک پروژه واقعی تبدیل می‌شود. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی با تعریف موارد استفاده و الزامات دقیق آغاز می‌شود.

پس از مشخص کردن الزامات اپلیکیشن خود، نقشه راه محصول یا خدمت را تهیه کنید. این شامل اولویت بندی الزامات اپ تلفن همراه و گروه بندی آنها در مراحل مهم تحویل است. اگر زمان، منابع یا هزینه‌ها نگران کننده است، ابتدا محصول کم مصرف خود را تعیین کرده و آن را برای راه اندازی اولیه در اولویت قرار دهید.

بخشی از مرحله برنامه ریزی شامل شناسایی مهارت های مورد نیاز برای توسعه اپ شما است. مثلا سیستم عامل های iOS و Android از پشته‌های مختلف فناوری استفاده می‌کنند. اگر هدف شما طراحی یک اپلیکیشن تلفن همراه برای هر دو سیستم عامل iOS و Android است، تیم توسعه دهندگان تلفن همراه اپ شما باید شامل توسعه دهندگان iOS و توسعه دهندگان Android باشد.

  1. طراحی UI / UX

هدف از طراحی یک اپلیکیشن موبایل ارائه تجربه بدون دردسر و ساده کاربر با اپلیکیشن است. موفقیت یک اپ تلفن همراه بر اساس میزان استفاده کاربران از همه ویژگی‌های اپلیکیشن و بهره مندی از همه آنها تعیین می‌شود. هدف از طراحی UI / UX اپ تلفن همراه، ایجاد تجربه‌های عالی کاربر است که برنامه شما را تعاملی، بصری و کاربرپسند می‌کند. در واقع اپلیکیشن شما باید تجربه کاربری بصری داشته باشد تا کاربران را درگیرخود کند.

 

  1. توسعه برنامه

برنامه‌ریزی بخشی جدایی ناپذیر از این مرحله در روند توسعه اپ تلفن همراه است. قبل از شروع توسعه/برنامه نویسی واقعی، باید:

  • یک سبک معماری فنی انتخاب کنید،
  • یک پشته فناوری انتخاب کنید،
  • و نقاط عطف توسعه اپ خود را مشخص کنید.

یک پروژه معمولی اپلیکیشن تلفن همراه از سه بخش اصلی تشکیل شده است: تکنولوژی بک اند/سرور، API (ها) و فرانت اند اپلیکیشن.

 

  1. آزمایش

انجام آزمایش کامل تضمین کیفیت (QA) در طول فرایند توسعه اپ تلفن همراه، برنامه‌ها را پایدار، قابل استفاده و ایمن می‌کند. برای اطمینان از آزمایش جامع QA اپلیکیشن خود، ابتدا باید موارد تست را تهیه کنید که تمام جنبه های اپلیکیشن را مورد بررسی قرار دهد.

موارد آزمایش شامل انجام مراحل آزمایش، ثبت نتایج آزمایش برای ارزیابی کیفیت اپلیکیشن و ردیابی رفع اشکال برای آزمایش مجدد است. بهترین رویکرد عملی این است که تیم QA در مراحل تجزیه و تحلیل و طراحی مشارکت داشته باشند. آشنایی با الزامات و اهداف کاربردی اپ به آزمایش دقیق اپلیکیشن کمک زیادی می‌کند.

 

  1. استقرار و پشتیبانی

انتشار یک برنامه تلفن همراه مستلزم ارسال اپ شما به فروشگاه های اپلیکیشن، App Store برای برنامه های iOS و Google Play برای برنامه های Android است. با این حال، قبل از راه اندازی اپلیکیشن تلفن همراه خود به یک حساب برنامه نویس در App Store و Play Store نیاز دارید.

انتشار یک برنامه در فروشگاه اپلیکیشن نیازمند موارد زیر است:

  • عنوان اپلیکیشن شما
  • شرح
  • دسته بندی
  • کلید واژه ها
  • لوگو
  • تصاویر صفحه فروشگاه برنامه

اپلیکیشن‌های iOS پس از ارسال در فروشگاه App Store ، مراحل بازبینی را طی می‌کنند که بسته به کیفیت اپ شما و اینکه چگونه از دستورالعمل های توسعه iOS پیروی می‌کند، ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. اگر اپ شما نیاز به ورود کاربران به سیستم دارد، باید به عنوان بخشی از فرایند انتشار، یک حساب کاربری آزمایشی به اپل ارائه دهید. در مورد اپلیکیشن‌های اندرویدی، هیچگونه فرآیند بررسی اپ‌های اندروید وجود ندارد و در عرض چند ساعت پس از ارسال در فروشگاه در دسترس قرار می‌گیرند.

پس از اینکه اپ شما در فروشگاه‌ها در دسترس قرار گرفت، میزان استفاده از آن را از طریق پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل موبایل مشاهده کنید و شاخص های کلیدی عملکرد اپلکیشن (KPI) را برای سنجش موفقیت اپ خود پیگیری کنید. مرتباً گزارش‌های خرابی یا سایر مشکلات گزارش شده توسط کاربران را بررسی کنید.

کاربران را تشویق کنید تا بازخورد و پیشنهاداتی را برای اپ شما ارائه دهند. پشتیبانی فوری از کاربران نهایی برای حفظ تعامل کاربران بسیار حیاتی است. با اپلیکیشن‌های تلفن همراه بومی، باید دائماً همگام با پیشرفت فناوری حرکت کنید و اپ خود را به طور مرتب برای دستگاه های تلفن همراه جدید و سیستم عامل های جدید به روز کنید.